Matthäus-Passion, recensie 2

In Media

In deze recensie wordt het Stadsjongenskoor echter in positieve zin genoemd. Iets om trots op de zijn!

Klaas Stok weet wat hij wil met Matthäus Passion

DEVENTER – Dirigent Klaas Stok kan niet alleen lezen en schrijven met zijn twee regiokoren (de ‘amateurs’ van het Deventer Vocaal Ensemble en de semiprofs van Consensus Vocalis), hij heeft ook een strak omlijnd idee van hoe hij wil omgaan met de Matthäus Passion van Johann Sebastian Bach. Hij volgt, zover als dat kan, de opstelling van de koren zoals Bach dat deed in zijn Thomaskirche in Leipzig, met een bijna optimaal stereo-effect in de koorpartijen waarin sprake is van dialoog en respons.

En hij weet ook precies waar hij de dramatische en emotionele momenten in deze passiemuziek wil aanzetten en uitlichten. Zijn koren volgen hem daarin op de voet, zoals ook dit jaar in de Bergkerk weer haarscherp duidelijk werd. Niet onderschat mag worden de rol van tenor Nico van der Meel, die als evangelist de ontwikkelingen in het lijdensverhaal niet alleen ‘verslaat’ in evangelietekst, maar ook de gewenste lading geeft.

Zijn ‘und verschied’ bij het sterven van Jezus, bijvoorbeeld, is onnavolgbaar. De bas Marc Pantus, al eerder in Deventer te horen, zette de woorden van Christus weer majestueus neer, met als mooiste moment misschien wel het ‘meine Seele ist betrübt’. Van de andere solisten maakte de Canadese bariton Tyler Duncan de meeste indruk (Komm, süszes Kreuz); de sopraan Marjon Strijk, countertenor Dave ten Kate en de tenor Seil Kim leverden ruimschoots adequate prestaties – Ten Kate zong bovendien alles uit het hoofd.

Het begeleidende barokorkest Concerto d’Amsterdam volgde Stok attent, en de orkestsolisten speelden hun bijdragen met grote overtuiging, met een extra eervolle vermelding voor fluitiste Marion Moonen (Aus Liebe). De jongens uit Oldenzaal klonken strak en zuiver, en zagen er, gekleed als heertjes in pakken met stropdassen, mooi uit – wat mij betreft mooier dan veel van hun collega-jongenskoren in jurken en toga’s.

BAROKMUZIEK
Concert: Matthäus Passion van J.S. Bach door Deventer Vocaal Ensemble en Consensus Vocalis o.l.v. Klaas Stok m.m.v. Concerto d’Amsterdam, Stadsjongenskoor Oldenzaal en vocale solisten
Gezien: Bergkerk Deventer 17/4

Beoordeling: **** (4 sterren van 5)