Matthäus-Passion Survivalkid

In Matthäus-Passion

Nog een paar uurtjes en dan beginnen de jongens van het Stadsjongenskoor aan hun eerste uitvoering van de Matthäus-Passion van dit jaar. Met vijf uitvoeringen van de Matthäus-Passion J.S. Bach voor de boeg gaat het Stadsjongenskoor Oldenzaal weer een spannende week tegemoet. Naast de uitvoeringen in Oldenzaal en Enschede (vandaag en morgen 21 maart), zingen de jongens ook drie keer in de Bergkerk in Deventer (23-24-25 maart). Meedoen aan de Matthäus-Passion is al een prachtige ervaring maar dit jaar mogen de jongens ook genieten van de pilot Matthäus-Passion Survivalkid, een programmaboekje speciaal voor kinderen.

Dirigent Mariette Effing en twee zangers van Consensus Vocalis Janneke Daalderop en Arjen van Gijssel speelden al langer met het idee. Ieder jaar lezen de jongens tijdens het concert mee in het programmaboekje dat is gemaakt voor het volwassen publiek. Maar in de Survivalkid is het concert voor de jongens makkelijker te volgen omdat er een goede Nederlandse vertaling in staat en ze meer te weten komen over muziek van Bach. Ook de gebeurtenissen in het lijdensverhaal worden uitgelegd. ‘We doen dat in de belevingswereld van kinderen met voorbeelden uit het hier en nu’, vertelt Arjen, ‘want de Matthäus-Passion is een verhaal van alle tijden. Verraad, twist, maar ook liefde en trouw. Thema’s die je overal tegenkomt, ook op het schoolplein’. In de Survivalkid is er dus veel aandacht voor de tekst en muziek. ‘Bach kan zo beeldend vertellen’, zegt Janneke. ‘Als er een slang in de tekst voorkomt, dan hoor je die terug in de muziek. Als iemand huilt, worden er tranen gespeeld. Bach maakt van Judas een bas, want je hoort hem zwijgen’. Dat wordt uitgelegd in de Survivalkid. ‘Op deze manier krijgen de jongens nog meer mee van de fantastische rijkdom van Bachs muziek’, aldus Arjen.

Eduard Ponten, de kersverse voorzitter van het Stadsjongenskoor is in zijn nopjes met dit initiatief. ‘Het boekje dat er nu ligt is een proefversie. We gaan samen met de jongens kijken wat er nog in moet veranderen. Misschien dat we het daarna vanuit Oldenzaal over heel Nederland verspreiden. Er zijn vast veel meer jongens- en kinderkoren die zo’n boekje willen gebruiken. Het is ook prachtig materiaal voor schoolklassen die een repetitie willen bijwonen. Trouwens, ik denk dat het ook volwassen luisteraars een verrassing kan zijn om te lezen wat er allemaal achter en in dit meesterwerk van Bach schuil gaat’

MPSK