Opleidingskoor

In het Opleidingskoor Oldenzaal zingen jongens die net zijn begonnen met zingen bij het Stadsjongenskoor Oldenzaal. Ieder voorjaar gaat dirigent Mariette Effing langs alle Oldenzaalse basisscholen om te luisteren naar de stemmen van de jongens uit groep 4. In kleine groepjes krijgen de jongens een mini-zangles en worden ze op een positieve manier uitgedaagd hun stem goed te gebruiken. Jongens die enthousiast zijn én nog beter willen leren zingen worden uitgenodigd een kijkje te nemen tijdens een van de openbare repetities. Ieder jaar na de zomervakantie wordt er een nieuw Opleidingskoor gestart.

Het Opleidingskoor repeteert 1 x per week op donderdagmiddag van 15.00 tot 15.45 uur in het repetitiegebouw van de Harmonie St. Joseph (Haverstraat 9, Oldenzaal). Tijdens de repetities maken de jongens op een speelse manier kennis met het notenschrift, krijgen ze stemvorming en leren ze veel nieuwe liedjes. Het plezier om nog beter te leren zingen staat voorop. Het Opleidingskoor wordt betrokken bij alle nevenactiviteiten en concerten georganiseerd door het Stadsjongenskoor.

De eerste weken worden gezien als een proefperiode. De duur van het Opleidingskoor is van september tot de zomervakantie. Deelname aan het Opleidingskoor kost Є 45,00 per kwartaal. Na deze muzikale basisscholing en een positief advies vraagt de dirigent of de jongens het leuk vinden om in het Middenkoor te gaan zingen.